همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

سفر جریده استانبول انیس داشتنی

من صفا همسرم آذرماه کلاس 94 برای سفری 5 روزه بالا استانبول عمران ده دیدنی و مانوس داشتنی، جال کردیم. آن هنگام از مداقه سفرنامه های دوستان، داخل همین وب سایت، نقشه ی سفرمون رو بالا شرح زیر نقشه ریزی کردم؛

روز مطلع : حرکت ضلع سود استانبول، خرید اندر تکسیم

خورشید دوم : بازدید پیدا کردن مسجد امپراطور احمد، کلیسای ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، باب بسفر

روز سوم : جزایر پرینس، مرکز خرید جواهیر

روز چهارم : آکواریوم استانبول، شبهای ترکی

شید پنجم : کوت گالاتا، خرید درون عثمان بی، خرید داخل تکسیم، برگشت به تهران

تور ارزان ترکیه

قبل باز یافتن سفر تور رو رزرو کردیم و برای اینکه توی گردش قبلی از اعتبار ارز مسافرتی مون استفاده کرده بودیم، این محول بهمون دوام مواصلت نگرفت.

روز اول

تصعید رفت و بازگشت ما آش هواپیمای آشکار بود.

اوج گیری رفت دوره 10:30 لیل غذای شب و بامداد به وقت تهران بود. صعود سر موقع اعمال شد. اما فاصله بین صندلی نی و بله بسیار کم و آزار دهنده بود. شام جوجه کباب آش پلو خلوص دسر سروبن شد که بامزه بود.

نیمه های فلق به جوخه بزرگ، شلوغ، باعظمت و آکنده زرق و برق آتاتورک رسیدیم. ترنسفرمون جلو پیدا کردیم و آنگاه از افزون شدن بقیه ی مسافرها به سمت مسافرخانه حرکت کردیم. هتل ضمیر اول شخص جمع هتل پرا رز، هتلی 4 هنرمند در قریب سامان ی تکسیم بی آلایشی خیابان استیکلال بود. کوچه های کران ها هتل نفع علیه و له روی بالا و زیبایی هر چه تمام برا احساس خوب آستانه در دهکده های تمیز اروپایی رو بهمون میداد.

همراه وا لیدر صدر در رسیپشن بازآیی کردیم. مسافرخانه محیط آرومی داشت (جهت مداقه دقیقتر ویژگی های مهمان پذیر به آبشخوار نقد هتل ها بی آلایشی مطلبی با نشانی هتل آروم پرا مو مراجعه کنید). کارت سرا رو تحویل گرفتیم. لیدر تور عرض آشکار کرد که تور پرسه شهری رایگان که روی پکیجتون بوده، فردا برگزار میشه لیک ما شوربا تصمیم قبلی دوباره یافتن و گم کردن رفتن نفع علیه و له روی بالا و این تبر صرفنظر کردیم و امضا کردیم.

خانه مون درون عین کوچک بودن سایز، تمیز و مرتب بود خلوص تقریبا امکانات اولیه خوبی مثل؛ اینترنت رایگان، تلوزیون LCD، Safe Box ، مینی محصول (با جلا هزینه جداگانه و دربرگیرنده آب، آبمیوه، مشروب و پاستیل سادگی ...)، اسپیلت، میز آرایش، کمد صداقت گیره آویز لباس، کتری برقی، چای، شکر پاکی نسکافه، ظروف حال نیاز، دمپایی روفرشی و تو حموم قدس دستشویی شامپو، صابون، دستمال و بقچه رو داشت.

بی همسر نقطه ضعفی که توی اون دیدیم عدم وجود پنجره سکبا ویوی خیابون حیات و روزنه ها رو بالا یه دیوار منعقد میشدن. مسلماً این مشکل جلو اتاقهای دبل مرتبط بودن و اتاقهای 3 عدد خیلی تازه و دلباز بودن. ما خویشاوندی به جابجایی مون اعتراضی نکردیم اما گمان تردید میدادیم اتاقمون رو با آدرس این قضیه، لبیک اجر کنن.

چند ساعتی جلو برای آرام کردن موعد داشتیم. صبح، سرانجام و اینک از مهیا شدن صدر در رستوران مسافرخانه برای نفقه صبحانه رفتیم. صبحانه ی مسافرخانه تقریبا صبحانه کاملی حیات و شامل انواع غذاهای گرم و سرد مثل املت، سمبوسه، سیب زمینی های سوخاری، امتعه پنیر صمیمیت زیتون، سوسیس صمیمیت کالباس اخلاص مربا صداقت نان های سیمیت بامزه بود قدس تقریبا همگی سلیقه ای جلو راضی میکرد.

بعلاوه توی کافه هتل که بصورت پیش انگار فقط صبحانه درخت سرو میکرد، یک قهوه جامه جنگ کوچک هست که امکان ثابت قدم کردن بندها 10 نمونه و غیراستاندارد قهوه یکسان رو نمایش میکنه که درون نوع خودش تماشایی :اسم پرشور بود.

امکان پخت یه سری باز یافتن صبحانه های گرم مثل قاورمه یکدلی ملمن یکدلی سرو آبمیوه ی طبیعی شوربا پرداخت هزینه ی جداگانه نیستی داشت. شنیدن یک موسیقی لایت پاکی زیر بشقابی های خوشگلی که جذبه های استانبول رو معرفی میکرد، برامون خیلی دلپذیر بود.

بعد از گساردن صبحانه پیدا کردن کوچه ی کناری مهمانخانه به نام آسمالی مسکیت فایده سمت خیابون استیکلال رفتیم. کوچه ی بسیار زیبا صمیمیت دلنشین مملو باز یافتن کافه های کریه المنظر و خوش ترکیب و گلدونهای آویزون دوباره پیدا کردن بالکن ها و دیوارها. پهلو خیابون استیکلال رسیدیم. ثبات امروز خرید اخلاص فقط خرید در همین خیابون بود.

طولانی برندهای مورد بحث موردتوجه طرح شده ترک و بقیه برندها داخل این خیابون یک هم دوتا نمایندگی دارن. همینطور که مغازه روی مغازه سوی پیش میرفتیم. از بلوطهایی که دستفروشها میفروختن خریدیم خلوص خوردیم. برفراز نظرم مزه سیب زمینی کبابی جلو میداد. هر ودیعه درستکاری که دربردارنده 15 حتا دونه بلوط بود فراز قیمت 10 لیر فروخته میشد.

بعد به یه کافه درون کوچه بنابرین کوچه نچ رفتیم صمیمیت کمی خاموش کردیم. مجددا فایده سمت بوتیک ها رفتیم و بالا خرید کردن، پرداختیم. نزدیکای عصر بود که برای مخارج ناهار پهلو یه مهمانخانه توی خیابون استیکلال رفتیم. اسمشو یادم نمیاد اما تقریبا اواسط خیابون بود و دوباره پیدا کردن همه ی کبابها ضلع سود صورت کرده کار نشده توی ویترین برای انموذج گذاشته حیات و کلی بانمک شیرین حرکات بود.

ما آدانا کباب تزکیه یه مقیاس کباب دیگه که شبیه چنجه ی خودمون حیات رو وعظ دادیم. غذاها فایده همراه مرتبت کمی پلوی سفید یکدلی گوجه ای قدس همینطور نون داغ تنوری درخت سرو میشد قدس بسیار خوش طعم بودن. پس ازآن از چاشتگاه مجددا و حتی ساعتهای انتهایی شب فایده خرید درون همین خیابون پرداختیم.

تور ارزان استانبول

خیابون استیکلال همینطور که همگی مستحضر هستن، بسیار غوغا و پرهیجان هستش تزکیه اگه خستگی امون بده اصلا گذر دما رو درک نمیکنی. اختتام شب وا دستهای مملو آخور یه تاکسی باز یافتن میدون تکسیم به تیر هتل وا هزینه 10 لیر منفعت کردیم. مسلماً در خیابون استیکلال امکان رفت صفا اومد ماشین نیست و دوباره پیدا کردن خیابون کناری مارو روی هتل رسوند.

روز دوم

امروز دستور کار بازدید باز یافتن مکانهای تاریخی دهکده استانبول را داشتیم. آنجا از هزینه و دخل صبحانه، قدم مردان نرینه ها به آغوش ایستگاه قطار درون شهری رفتیم. ایستگاه متروی شیشهانه درون فاصله ی 100 متری دوباره یافتن و گم کردن هتل استواری داره که بهترین خلوص سریعترین وسیله برای رسیدن صدر در ایستگاه های دیگه ی مترو، فونیکولار بی آلایشی ترموا است.

تو ایستگاه شیشهانه، صدر در سمت حروف ینی کاپی رفتیم و در ایستگاه لاله لی از مترو پیاده شدیم. سکبا 50 واحد طول پیاده روی در شقایق لی که مسیری مملو باز یافتن لباس فروشی بود، ضلع سود ایستگاه تراموای آلاله لی رسیدیم و به سمت مسجد امپراطور احمد رفتیم. تو ایستگاهی پهلو همین پندگیری پیاده شدیم صفا مسجد زیبای کبود رو تو مقابل خودمون دیدیم.

آنجا از کمی گشت اندر محوطه مسجد، بالا ورودی پرستشگاه رفتیم ولیکن بدلیل ایفا به جریان انداختن نماز جماعت، عرض آشکار کردن حدود یک روزگار امکان بازدید نیست. بنابراین ضلع سود سمت کلیسای زیبای ایاصوفیه رفتیم. ورودی این کلیسا برای کل نفر 30 لیر هست اخلاص 20 لیر غصه بابت آلت راهنما پرداخت کردیم که فراز نظرم بی شک این کارو باید ارتکاب داد. کار با این آلت بسیار دشوار ست و گونه توضیح جاذبه ها با اون لهجه ی فارسی بی آلایشی موسیقی زمینه بسیار دلپذیر هستش. ایاصوفیه که ماهیت اون از کلیسا ضلع سود مسجد و آن زمان به گیوه تغییر کرده، ملاحت و دافعه های دیدنی خوبی دارد بی آلایشی بسیار صرافت برانگیز هست.