همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

ییلاق پاییزی در ماسال


از ییلاق یا گیلوان
از همان ابتدای وصول به این ییلاق، منظره بسیار زیبای خانه های چوبی مدخل سرپوش میان بیشه مه آلود با درختانی همتا آلو جنگلی، فندق و راش، جمیع را مجذوب می کند. پیاده روی تو میان درختان و خانه ها و روفتن به بالاترین نشانه جا دهکده و تماشای آبادی ماسال از دوردست، مجموع و همه التذاذ بخش است، اما چنانچه با راهنمایی بلدهای محلی، کوهپیمایی سبکی در مراتع «آلاله پشت» داشته باشید، با یک تیر دو نشان منزجر اید؛ هم دو کرده اید و باز محل گواهی شهیدشدن میرزا کوچک خان جنگلی را دیده اید.


 



تصاویر ییلاق ماسال،بازار ییلاق ماسال



بر فایده «اسبه ریسه»
ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، ییلاقات تحیر انگیز باب میان بیشه های سبز و شط های پرخروش درون کنار غارهایی است که هر کدام تابلوی زیبای طبیعت را به شکاف می کشند. ماسال دروازه اندر قدیم «رودکنار» نامیده می شد و محل تشکیل شنبه بازار کنونی بوده است. 


 
وجود رودخانه درون میانه شهر ماسال، زیبایی این سوق رده را مضاعف کرده است. رودهای «خالکایی» ماسال و «رود مرغک» شاندرمن در کنار آن، نهر های مهم ماسال به نمره اندازه می روند؛ درب حالی که رود بسیار زیبای «خالکایی» از قله مرتفع و 3150 متری حاکم معلم سرچشمه می گیرد و پشت از طی 40 کیلومتر، از وارد و خارج شهر ماسال عبور می کند. این شط ها، از قابلیت کایاک سواری بازهم برخوردارند و «پارک ساحلی» ماسال همچنین محل مناسبی برای اسکان گردشگران درب کنار دروازه اندر کنار رودخانه «خالکایی» است.


 



 


تصاویر ییلاق ماسال،بازار ییلاق ماسال


 


 



پرسه درب امکان زیارتی   


 ماسال بقعه های زیارتی فراوانی دارد که بسیار دیدنی است. بقعه سید سید مهرعلی و سید سید همداستانی علی، پسران راهبر موسی کاظم (ع) مدخل سرپوش روستای بینظیر و زیارتی شالماء سر پشه دره 12 کیلومتری آبادی ماسال، بقعه «چسلی» وقاع باب روستای چسلی تو فاصله 14 کیلومتری مرکز شهر، بقعه «میرباقر» مدخل سرپوش روستای وردم، بقعه «سید ابوجعفر» واقع سر پشه دره روستای درخانه، بقعه ابوجعفر واقع در روستای گیله سرا، بقعه سید ابوالقاسم ته موسی بن جعفر «ع» واقع درون روستای سراکه، بقعه آقا سیدرضا واقع دروازه اندر روستای دلیجان شاندرمن، بقعه امامزاده شفیع شاندرمن واقع مدخل سرپوش 7 کیلومتری بازار تجمع و بقعه آقا سید ابراهیم واقع مدخل سرپوش روستای قران، از همه اماکن زیارتی ماسال هستند.





زیبایی های «گسکر» را فراموش نکنید
طبیعت گردی مدخل سرپوش شهری که دیگر مدفون نیست!    


 
یک سفر کوتاه جعودت از جنگل، کوه، مغار و کلبه های روستایی! برای چنین سفری شاید هیچ مقصدی به تعداد سفر به گیلان و هیچ زمانی به اندازه این روزها مناسب نباشد؛ استانی که یا دیدنی ترین طبیعت بکر ایران نباشد، بدون شک یکی از دیدنی ترین جذب های طبیعی کشور به نمره اندازه می رود.

گیلان مدخل سرپوش پاییز، رویایی ترین ماء مایع شیره و هوای خود را تجربه می کند؛ آب دهان منی و هوای خنکی که در ثانیه نه خبری از هوای مرطوب و شرجی و وقت کرده است و نه طبیعت یک دست و سرسبز این منطقه. شما در پاییز گیلان رنگین کمانی از مکر طرح هایی را می بینید که ذهنیت تان را درباره سرسبزی گیلان بدیل الش خواهد کرد! به تمام اینها ،مه غلیظ و ابرهایی که دروازه اندر ارتفاعات تا زیر پای شما می رسند را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا سفر به گیلان درون پاییز می تواند بهترین تجربه طبیعت گردی شما باشد. «گسکر» عالی ترین ماه مدفون شده و بی نظیر تاریخی یسار کشور با قدمت یک الف بلبل و 200 سال، سر از بیشه های «هفت دغنان» عبادتخانه سرا بیرون آورده است.



بنا به عرض ریش سفیدان محلی، این درخت روزگاری نقش برج دریایی دریایی را برای قایق های کوچک و ماهیگیران تالاب صومعه سرا ایفا می کرد. در وقت حسن روزگار، مردم قصبه با آویزان کردن فانوس بر روی غصن های این درخت، به ماهیگیران و کشتی ها برای یافتن ساحل کمک می کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.