همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

دیار دکتر قریب

 



وجود آتشکده هایی در گرکان و روستاهای مجاور آن مانند آثار آتشکده «آذرکشسب» در ناحیه «فردجان» فراهان که تا سال 282 هجری قمری دایر بوده و قبرهایی از سفالکه در گرکان و روستاهای دیگر یافت شده اند، آمده مهر تاییدی بر این نامگذاری هستند.




در گرکان حمام های کهنه و نو و غسالخانه ای که با طاق آجری ساخته شده بود نیز وجود داشته ولی بر اثر بی توجهی در سالیان اخیر خراب و به کلی آثار آنها از میان رفته است.


 جاهای دیدنی روستای گرکان


آب اصلی گرکان از چشمه سارهایی که در جنوب شرقی کوه کلاهه جاری هستند تامین می شود و از مجاری به نام سُفت عبور کرده و سپس از دره معروف به دره آسیابها گذشته،باغات و دشت عمده گرکان را سیراب می کند. آب اصلی گرکان به اندازه ای است که تا سال ۱۳۰۵ تعداد ۱۹ آسیاب آبی که در مسیر آن قرار داشتند در تمام ایام سال دایر بودند.اما پس از پیدایش آسیابهای موتوری از اهمیت آنها کاسته شد و امروز همه آنها خراب و بعضاً آثار خرابه های آنها نیز در حال از بین رفتن و محو شدن است.




مردم گرکان دارای آداب و آئین های مخصوصی هستند و گویش و واژگان خاص خود را هنوز حفظ کرده اند.مراسم ویژه ای در گرکان تا این اواخر به نام «آب پاشانک» انجام می گرفت؛بدین ترتیب که هر سال در روز اول تابستان (اول تیرماه) اهالی گرکان کاسه و یا جامی از آب تمیز را به سر و روی هر کسی که از جلو خانه شان عبور می کرد می پاشیدند و این عمل را شگون و فال نیک می پنداشتند و هیچ کس، چه پیر و چه جوان، زن یا مرد از این عمل ناراحت نمی شدند و با خوشرویی با «پاشنده» آب  برخورد می کردند.


اما از همه این ویژگی ها که بگذریم به مهمترین بخش آن می رسیم که بیش همه نام این روستا را بر سر زبانها انداخته است؛این که گرکان زادگاه بسیاری از مفاخر و فرهیختگان علمی کشور است.افرادی همچون دکتر محمد قریب پدر طب کودکان ایران،دکتر عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران،استاد عبدالعظیم قریب گرکانی بنیانگذار ادبیات نوین فارسی،آیت الله احمد محسنی گرکانی،شمس العلمای قریب،استاد بدرالزمان قریب،دکتر احمد قریب و... .

شمال کشور و مناطق کمتر شناخته آن

استان های گیلان و مازندران، کورس دور استان پرطرفدار کشور برای مسافرت هستند. طبیعت بکر و مناطق دیدنی زیاد دم ها باعث می شود تا بشود از کل فرصتی برای سفر به این خیز استان شمالی فایده ستانی و زیان کرد.




ییلاق اولسبلنگاه ماسال
آدرس: گیلان - ماسال‎ سر پشه دره فاصله حدود ۲۵ کیلومتری سرشت غرب این ولایت و دهستان و دروازه اندر ارتفاعات کوه های تالش

اینجا ییلاقی ست نیکو منظره، با جامه مرتعی و تابستان نشین در حاصل ۱۴۸۹ متر از سطح دریای آزاد. این قطار دارای مراتع بسیار بوده و غرفه های موجود در حین اکثرا از چوب ساخته شده. ساکنان این قطار از شهروندان ماسال هستن که برای آسایش و گذراندن فصل گرما درب آنجا زندگی می کنند. مسافرخانه و مسافرپذیر ییلاقی زیبایی داره و گردشگرا و مسافرین زیادی و به سمت خودش انجذاب کرده است. اولسبلنگاه را باید از نزدیک دید و از طبیعت و طراوتش حظ برد.


 


جاهای دیدنی گیلان,مازندران



منطقه ییلاقی دشت النزه
آدرس: گیلان، ماسال، شاندرمن
مهم‌ترین نشان محور ییلاقی شاندرمن ییلاق دشت النزه‌ست. دشتی سرسبز و فراخ که از کلاً طرف با کوه‌های سرسبز وقوف محاصره شده است. روبروی این دشت بقعه امامزاده ابراهیم النزه سکون داره که تا آن جا ۵ دقیقه پیاده روی دارد. باب پای بقعه شجر کهنسال افرایی دیده می‌شه که بالغ بر ۲۰۰ سال از عمرش می‌گذرد. به این درخت، نخ‌های رنگی، تکه سبز گون و تکه سفال آویزان شده که نوعی نذر محسوب می‌شود. در این منطقه درختان ولیک سرخ و سیاه، گلابی وحشی، گردو، آلوچه وحشی دیده می‌شه، از دشت اول (گدایان و معرکه گیران) النزه به آبشار واشیاره جاده داره که پیاده روی برای رسیدن به وقت حسن کمی زیاد است.


 


جاهای دیدنی گیلان,مازندران



د ریاچه بره سر
آدرس: گیلان، رودبار، داماش   


 


 شاید بسیار ی از شما ندانید دریاچه ای قشنگ و بکری کوچکتر درون نزدیکی شهر بره سر نهاد استقرار دارد که ویستان نامیده می شود . استخر ویستان (viyastan ) بره سر یکی از جاذبه های طبیعی و قطعه شمه عنصر و کل مناطق هماننده گردشگری ناحیه رده بازار خورگام محسوب میشود که داخل بهار وتابستان مورد توجه گردشگران وطبیعت سیار بیشماری از سراسر ایران است.این تالاب با مرتبط بودن محیطی شاد وسالم مدخل سرپوش دل جنگل ، دارای متد های نامشابه و آشنا از پرندگان ،انواع آبزیان می باشد. این دریاچه بطور طبیعی بر نشانه تاثیر زلزله بوجود امده و محلول ذوب خوی بزاق از کوههای پیرامون تامین می شود و دارای یک موقعیت عالی و مناظر چشم نوازی می باشد.

منطقه ی زیبا لیلاکوه

لیلاکوه یا به کلام بیان اهالی محلی لیله کوه، قطار ای است باب نزدیکی ماه لنگرود سر پشه دره استان گیلان مدخل سرپوش شمال ایران و یک ناحیه رده بازار توریستی و گردشگری زیباست که هر ساله مسافران زیادی را به خود جاذبه می‌کند.



برخی بازهم معتقدند ، لیلا کوه برگرفته از نام« لیاشاه» می‌باشد. لیاشاه ، مترادف با واژه‌های اسمی دخترانه‌ی « لکو شاه» ، یا سلطان دختران و یا «شاه دختر» ، است . برخی حتی « لیاشاه» را دخت یکی از پادشاهان باستانی مشرق گیلان می‌شناسند، که دلاوری هایش در نبرد با اعراب هنوز هم در کتاب‌های تاریخ به یادگار مانده است .



 لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود




قله بخشش کوه به بالا تقریبی 700 متر از سطح دریا مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد که از شمال شروق به بلد لنگرود و از خو غرب به شهر لاهیجان مشرف می‌باشد.  


 


  بر روی این ستیغ دکل‌های مخابراتی رادیو تلوزیون و مخابرات نهاد استقرار دارد که به همین جهت اهالی منطقه و بومی‌ها این ستیغ را دکل می‌نامند. برای ارتقا به ستیغ مسیرهای متعددی از لنگرود سر پشه دره دسترس می‌باشد که معروفترین و عمومی‌ترین حین جاده لیلاکوه و از میدان لیلا کوه می‌باشد.چهار مسیر به ستیغ منتهی می‌شوند.




 
اگر بر روی خط الراس که حرکت می‌کنید مناظر زیبایی از دره، جلگه و کوه‌های گرداگرد و همچنین نمایی چشم نواز از ولایت برج لنگرود را خواهید دید که همه بیننده ای را سر ذوق می‌آورد. همین طور اگر هوا لغزنده و آفتابی باشد دریای خزر نیز بصورت یک میدان آبی بزرگ مدخل سرپوش دور قدرت مشاهده می‌شود.


 


لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود




توجه ! ؛ بهترین مسیر از لحاظ زیبایی و کیفیت ، بالاروی از مسیر - از روستای دیوشل و شارع مال رو مالک سید جلیل- و هبوط و فراز از مسیر تعداد یک یعنی همان شاهراه عمومی لیلا کوه می‌باشد. در این مسیرها چشمه و نهر آب دهان منی زیاد دیده می‌شود ولیکن بعضی هایشان همیشگی نیستند و نمی‌شود به وجودشان اطمینان داشت. از مسیر عمومی لیلا کوه که بروید در انتهای مسیر و پیش از از خط الراس به چشمه عصیر حل گوارایی می‌رسید که همیشه جاری می‌باشد. و همینطور از مسیر روستای« دیوشل»، نیز پشت از تخمه سر گذاشتن روستا می‌توانید از عصاره رودخانه برای نوشیدن و لبالب کردن بطری ضرر کنید. به دلیل نیست دکل مخابراتی قله دهش کوه، در بیشتر طول مسیر به بجز نقاط کور آنتن موبایل برپا سنقر می‌باشد.

بهترین مقاصد سفرهای تابستانی



 مسیر طبیعت گردی حاشیه ی دریای خزر هم مدخل سرپوش این روزها خراج جدا روشن جدا است. می توانید از تالاب انزلی نخست و ختم کنید و بعد به خشکبیجار، لاهیجان، لنگرود، رودسر و سیاهکل بروید. بعد از این شهرها و سیاحت داخل رامسر، کلاردشت، سلمان کشور و چالوس حتی می تواند مقصدهای بعدی شما باشد. مسیر آذربایجان بازهم پیشنهاد خوبی برای این روزهاست. سفر به اردبیل، تبریز و ارومیه امکان سرک کشیدن تو مقبره ی شیخ صفی، دریاچه ی شورابیل، بازار تبریز، مسجد کبود، صرح علیشاه، تپه ی حسنلو و خود دریاچه ی ارومیه را به شما می دهد.


جاذبه های گردشگری ایران, مکانهای تفریحی ایران


 
حاشیه ی خلیج فارس، مسیر کردستان- کرمانشاه- همدان و سفر به استان های غربی همچنین می تواند گزینه های دیگر سفر تابستانی شما باشد. ما همچنین هفت مقصد متنوع برای شما گلچین برگزیدن کرده ایم که می توانید باب نیمه ی دوم تابستان به آنها سفر کنید.


 


اگر میان تان تفرج و گذار درون طبیعت را می خواهد
روستای کندوان


 


 
اینجا تنها روستای سنگ ای و مسکونی گیتی روزگار است. روستایی که خیلی از سالخورده:صفت پیر هایش می گویند فقط زیر همین سقف های سنگی، یا به تصنیف پیمان خودشان «گایا» خوابشان می برد. احیانا سابقه ی سکونت دروازه اندر اینجا به روزگار حمله ی مغول ها بر می گردد که اهالی آبادی به طرفه العین پناه آورده اند، ولیک همین جا ماندگار شده اند. تقریبا جمهور ی خانه های این محاذی جهت شبیه سکونت مکان آواز های اولیه ی انسانهاست و عموم آنها مخروطی شکل هستند. اینجا یک موزه ی کوچک مردم شناسی بازهم دارد که بعضی از اثاث مرتبط با زندگی مردم کندوان را در متعلق به نمایش گذاشته اند. حدود یک کیلومتر ده هم دروازه اندر سمت چپ شاهراه خانه هایی شبیه مسکن حجره های کندوان به روزی معیشت «هیله ور» بود دارد.

نشانی: از تبریز باید وارد اتوبان آذرشهر شوید و بعد از گذراندن شهرک سهند، به روستای کندوان برسید.


 


ار در پایتخت هستید
موزه ی فرش  


 


 
1500تخته قالی اینجاست، ولیک فعلا 150 تخته از آنها امکان نمایش دارند. مفرش هایی که مثل هایی شنیدنی دارند. بسیاری از آنها سال ها کاخ نشین بوده اند و زیر پای پادشاهان و امرا و درباریان سلسله های وقت های خودی تاریخ ایران. در موزه ای که غیر از دوشنبه ها و ایام سوگواری هر نهار از ساعت 9 تا 17:30 باز است ! با سرزدن به اینجا، علاوه بر تماشای گره های چشم نواز تبریزی ها و کرمانی ها و کاشانی ها و قمی ها، می توانید پیرترین فرش عالم «پازیریک» را نیز ببینید، مسلماً نسخه ی کپی اش را! چون پایه فرش در موزه آمریتاژ سن پترزبورگ نگهداری می شود. طرح و نقش پازیریک 2500 ساله نشانه می دهد یک فرش کاملا ایران است.

نشانی: تقاطع خیابان های فاطمی و کارگر، موزه فرش


 


جاذبه های گردشگری ایران,مکانهای دیدنی ایران


 



اگر می خواهید به ناحیه رده بازار ای بکر سفر کنید
کوه خاک دنا 


 


 
یکی از بکرترین مناطق ایران از مشاهده گیاهی و جانوری، سوق رده ای در گستره انتها ی قله دنا و نزدیکی دیار «سی سخت» استان کهگیلویه و بویراحمد. با سفر به اینجا می توانید بیشه های بلوط و گیاهان متنوعی را تماشا کنید و درصورتی که شانس بیاورید، می توانید نمط های جانوی مثل خرس قهوه ای، گرگ، کل و بز کوهی، کبک دری، انواع چکاوک ها و کلاغ نوک سرخ را از دور و نزدیک تماشا کنید.

نشانی: از مدینه یاسوج به سمت شکل غرب که حرکت کنید، بعد از حدود 34 کیلومتر به بلد توریستی دنا یا «سی سخت» می رسید. از آنجا تا کوه خاک هم منحصراً بس هشت کیلومتر منهج دارید.

ریجاب و طبیعت زیبای آن



ریجاب (ریژاو) داخل ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سر پشه دره مسیر دالاهو به سرپل ایاب واقع است. این منطقه از سمت سرشت به شهرستان سه باباجانی، از شرق به ولایت برج کرند غرب، از جنوب و مغرب باخترزمین ناپدیدشدن و خاور به شهر سرپل ایاب محدود می‌شود.


 



 


مرکز بلد ریجاب، بان مزاران است و روستاهای تابعه لحظه عبارتند از: بان مزاران، داراب، شالان، ژالکه، باباجانی عبدالحمید، شهرک ریجاب، کوشکری، زرده، سید محمد و قلقله یاران.


رودخانه الوند,منطقه ریجاب


جاذبه های طبیعی ریجاب


  


رودخانه الوند : نهر الوند یا هلوند (به معنای شیرین) تنها شط ریجاب است. این نهر از ارتفاعات سیاه دان واقع دروازه اندر کوه های دالاهو سرچشمه می گیرد و لذا بعد از طی مسیر آکنده پیچ و خم باغ های گردو، اهل شهرهای مرزی سرپل چشمه سان و قصرشیرین و سپس وارد کشور همسایه، عراق می شود. 


 
دره ها : یکی از رونق های زیبای طبیعت ریجاب، ساختار توپوگرافیک دم است. به طور کلی بسزا ترین دره های جنگلی و کوهستانی ریجاب عبارتند از: دروا لرز، دروا تاویان، دروا مران، انجیر کلان، دره صالحان، کارد قوله، دره هونان، دروا تاریکه، دره چنار، مری بول، دره علارو و دره هونه. تنگ های جنگلی ریجاب عمدتا در طول رودخانه الوند کشیده شده اند و پیرامون آن را انبوهی از جنگل های گیاهی متنوع فرا گرفته است. تنگ های کوهستانی نیز عمدتا درون میان قله های مرتفع قرار گرفته و میدان رودخانه دایمی و خروشان الوند هستند.


 


 


پوشش جنگلی و گیاهی:  برخی از درختان و درخچه های جنگلی صف ریجاب عبارتند از: بلوط، پسته کوهی، زالزالک، آلبالوی وحشی، تمشک وحشی، بید، انجیر، گردو، انار، چنار، انگور، هلو، و زیتون.