همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

بهترین مکان های تفریحی

کالپوش قطار کالپوش تو شهر میامی مدینه شاهرود استان سمنان راست شده است. شکوه ای بهشت وضع از طبیعت سرخ و آتشین، آکنده از شقایق هایی که چشم تمام بیننده ای را مسحور می کند، یکی از گیرایی کشش های طبیعی و فصلی ناحیه رده بازار کالپوش است که همه ساله سر پشه دره اردیبهشت ماه، رُخ می نماید. دشت شقایق های کالپوش تو 140 کیلومتری صورت سمت چپ میامی روش دارد که دشت اول (گدایان و معرکه گیران) هایش باب فصل بهار مملو از غبرا جدا های شقایق و تو شهریور پر از گل های آفتابگردان می شود و درون پاییز و زمستان به دلیل مجاورت با عیاذ حیات جانور و پارک ملی باغ از موقعیت ته العاده گردشگری برخوردار است. 



 طارم زنجان
دنیایی از سکوت و زیبایی، تلفیقی دلنشین از فرزند و کوه و درخت زار و دشت؛ اینجا طارم زنجان است، چسبیده به منجیل و فومن گیلان. وقتی از بند های مستقر و سردسیری مسیر زنجان به طارم می گذری هیچ به ذهنت همچنین خطور نمی کند که چه بهشت زیبایی انتظارت را می کشد. شهرستان «آب بر» مرکز طارم است که از منجیل حدود 50 کیلومتر و از زنجان حدود 90 کیلومتر فاصله دارد. ولو به دنبال منطقه ای دیدنی برای سفری یک یا خیز روزه می گردید طارم وطبیعت ناب لحظه در بهار میعادگاهی مناسب است. دسترسی به طارم هم از قزوین و منجیل میسر است و بازهم از زنجان.  



 


جاغرق روستای جاغرق یکی از روستاهای ییلاقی و سرسبز است که در 21 کیلومتری قبله غربی مشهد و درفاصله 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه صحیح شده است و به روستاهای عنبران ، طرقدر، کردینه، تغاره و دهستان شاندیز محدود می شود. درباره وجه تسمیه جاغرق نشان اند که کنیه اصلی و قدیمی ثانیه چاه غرق بوده که به تدریج به جاغرق تبدیل شده است.قدمت این آبادی زیاد و به قولی به گذشته و بعد از اسلام می رسد. روستای جاغرق دارای عصاره و هوای معتدل کوهستانی و شتا های سرد و تابستان های معتدل می باشد. فنا باغ های میوه و داخل ه سرسبز و چشم اندازهای دلچسب و محیط با طهر ، جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است . جاغرق اضافه بررودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است و اتراقگاه های موقت و بار هایی نیز درحاشیه شط و یا به فاعل جزیره دربخش های خودی این تنگ سرسبز ایجاد شده که درفصل تابستان محل فراغت و تفرج مسافران و دوستداران طبیعت است. جاغرق اضافه بر جذابیت های گردشگری ، یکی از مراکز عمده تولید میوه دراستان خراسان به عداد حساب آمار می آید.


 


سد طرق این سد در14 کیلومتری نیمروز جهات شرقی مشهد و بر روی نهر طرق و سر پشه دره نزدیکی بند قدیمی طرق هال دارد. سد طرق از قسم بتونی با تاخت قوس متقارن است که از 22 بلوک و به گفته شرح 14 متر و بلندی 81 متر از پی ساخته شده است. درشتی تاج سد 80/4 متر و دارای 84/12 متر کلفتی چاقی درپی و طول تاج 322 متر است . گنجایش سد حدود 13 میلیون متر مکعب پیش بینی شده و با مرام تأمین بخشی از ماء مایع شیره مورد نیاز مشهد ساخت شده است. سد طرق جمع و منها بر استعمال های اقتصادی ، به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب و گیرایی کشش های طبیعی از نظر سیاحتی نیز دارای اهمیت می باشد. بند طرق تو مسیر شط طرق و در مجاورت سد بتونی جدید روش دارد و تا سال های اخیر مستعد بهره برداری بوده است. بنای این سد را به امیر علیشیرنوایی (906-844ق.) وزیر سلطان حسین بایقرا پیوستگی داده اند. درمجاورت بند طرق تاخت آسیاب نیست داشته است.


 



بند گلستان 


از جمله رگه تاریخی مشهد، سدی قدیمی معروف به بندگلستان است که در 12 کیلومتری غرب مشهد و دروازه اندر حدود 4 کیلومتری طرقبه حقیقت شده است. این بند از رگه دوران تیموری می باشد. از امکانات موجود مدخل سرپوش بند گلستان می توان به رستوران، قهوه خانه و مجموعه قایقرانی اشارت کرد.



 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.