همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

قدم زدن در یک روستای بکر و نیکو و عصاره و ولع دم آسمان را تجربه کنید


رودخانه وارنگه رود: شط وارنگه جگرپاره یکی از شط های دائمی استان البرز است که از دامان پایین های غربی ارتفاعات پالون گردن (آبخیز مشترک رودخانه لار و کرج) و ارتفاعات رستم چال (آبخیز مشترک ریزآب های رودخانه هراز و کرج) باب شرق و خارج از ولایت و دهستان کرج (جنوب غربی مازندران) سرچشمه ناراحت و در جانب شرق به باختر بعد از گذشتن مرور از دروا خرسرک و سیکنو با طی یک انحنا چپگرد، جهت آن شمال به جنوب می شود. این رود لذا بعد از گذار از روستای وارنگه کودک ساز تقریباً داخل 3 کیلومتری نیمروز جهات این روستا پی از گذشتن مرور از زیر جسر جاده ارتباطی ولایت رود- دیزین، به رودخانه ولایت رود می پیوندد و به این ترتیب رود کرج را تشکیل می دهند. رود وارنگه جدول زیستگاه ماهی قزل آلای خال قرمز می باشد. این ماهی از ماهیان بسیار باارزش نهر های سردآبی است.


 



 


  
دره وارنگه رود
دره وارنگه رود دروازه اندر فاصله 3 کیلومتری روستای وارنگه نهر جگربند واقع شده است. یک منهاج آسفالته ابتدای این تنگ را به روستای «وارنگه رود» پیوسته می کند. سو دره غربی- شرقی و طول دره مدخل سرپوش حدود 7 کیلومتر است. اوج دره از سطح دریا دروازه اندر ابتدای دره و روستای وارنگه رود در حدود 2480 متر و سر پشه دره انتهای دره دروازه اندر حدود 3240 متر است. قلل کمانکوه ،سرماهو ویخچال از رشته کوه های البرز مرکزی محسوب شده و درون سمت چپ تنگ وارنگه نهر جگربند درسمت یال جنوبی مستقل کوه راست شده اند .آزاد کوه ستیغ مخروطی شکل ومنحصر بفردی است که توسط دیواره های مرتفعی که سمت خو غرب و شرق حین دربرگرفته اند،  مهارت شده است.این کوه مشرف به آبادی های نسن وکلاک است و یال جنوبی را می توان ازطریق آبادی های وارنگه جگرپاره مورد دسترسی و عروج و نزول قرارداد.



  
منطقه حفاظت شده:
منطقه از حجاب سبز و گیاهان متنوع مملو است .گیاهانی همچون گون، بنفشه، چمنزار ، سرخ ، شبدر وحشی ، بوک ( به لسان کلام محلی)  ، ترشک ، بومادران ، عمود ، کلیک ( گل  رز زرد بسیار نیکو بو که با آن  مربا فرخنده می کنند ) ، کرزنگ ( که برای بیماری قند  خوب است ) ، جعفری وحشی ، شوید وحشی  ،  قارچ های بسیار بزرگ  خوراکی ، گلپر ( گلپر های این دره سر پشه دره خرداد ماه با اوج نزدیک به یک متر و 40 سانت رشد داشتند)  پوشش گیاهی متنوع این تیمچه را شکل می دهند. این منطقه کاملا توسط سازمان محیط زیست حفاظت شده و درون فصول مختلف محبوب حیوانات گوناگونی نظیر گراز ودر مناطق بالاتر خرس و کل و بز و قوچ و میش هستیم که از  کاملاً حیات دد و آدمی این کوهستان ها هستند و  داخل تعرض شکار نیز قراردارند. همچنین خرس خاکستری  و  خرس قهوه ای نیز  در این ارتفاعات دیده و حتی شکار باز شده است.   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.