همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

دیدنی های روستای شالان استان کرمانشاه

بسیاری از بناهای آرامگاهی روستای شالان سر پشه دره دوره صفویه و به نحو امر شاه عباس پیدایش گردیده و دروازه اندر دوره قاجاریه مرمت شده اند. مردم روستای شالان به لسان کلام کردی با لسان گفتار کلهر سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب تسنن هستند.



دام داری، زراعت، تادیب زنبور عسل، جنگلداری و باغداری از اهم فعالیت های اقتصادی مردم این دیه می باشد. تولید محصولات و کالا های لبنی وش کره محلی، کشک، روغن حیوانی و عسل در روستای شالان رواج دارد.


 
مصالح به کاررفته دروازه اندر خانه های قدیمی شامل سنگ، آجر، گچ، چوب، خشت و گل است. لیک خانه های جدید با مصالح سیمان، آهن، آجر و گچ ساخته می شوند.


مناظر طبیعی و غطا حمایت جنگلی ارتفاعات دالاهو با چشم اندازهای قشنگ و کم نظیر، یکی از ملاحت و دافعه های طبیعی روستای شالان است.


شکل مسجد مستطیل و ابعاد آن، 7/10×18 متر است. شبستان مسجد هشت ستون دارد که باب دو ردیف موازی قرار ناراحت اند. محراب این مسجد برخلاف سایر مساجد، از دیوار چوبی بیرون نیامده بلکه به وسیله گچ بری به دیوار مسجد پیوستگی شده است. منبر مسجد پنج پلکان دارد که ظهر به محراب ساخته شده است. منار مسجد بعدها درون قسمت نواحی پهلوها غربی بام مسجد ساخته شده و در بالای لحظه گنبدی مخروطی شکل هال دارد. معماری این مسجد بسیار زیبا و منحصر به یگانه است. مقبر بابا شیخ باب 2 کیلومتری ده و مقبره های شیخ بایزی و باباحقی تو 5 کیلومتری قصبه از دیگر تبعات مذهبی و تاریخی روستای شالان هستند. از مهم ترین مراسم و آیین های سنتی این روستا، برافروختن آذر در چهارشنبه پسین سال (چهارشنبه سوری) بر روی بلندی های مشرف به ده و همچنین مراسم سیزده بدر و روفتن به دامان طبیعت تو آخرین لیل نوروز است. همچنین درب دوازدهم ماه ربیع الاول باب این قصبه مولودی خوانی توسط دراویش سزاوار حق برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.