همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

آشنایی با باغ محتشم گیلان

قدمت پارک دیار یا باغ مهتر و بنده که امروزه پارک اصلی کشور رشت می‌باشد، به فصل سلطنت ناصرالدین ملک قاجار می‌رسد.


 


 


این پارک لذا بعد از درگذشت اکبر خان از طریق ترکه به تنها عذرا سلیله و پسر زنده مانده او رسید که سر پشه دره حباله نکاح پسرعموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک (سردار معتمد بعدی) بود و از این تاریخ به باغ محتشم اشتهار یافت. بعدها سر پشه دره دوره پهلوی این پارک دروازه اندر ازای بدهی‌های مالیاتی به تصرف دولت مدخل و هزینه و از لمحه تاریخ به شهرت پارک عمومی مورد استعمال اهالی ماه قرار گرفت.





 


 


عمارت کلاه فرنگی درون باغ محتشم


این پیکر بنایی گرانبها و به یادگار مانده از اواخر زمانه قاجار است و چون داخل باغ عظیم الجثه ساخته شده از تمام جاذبه‌های دیدنی بلد رشت به حساب می‌آید.


 


 


 


 


این بنا درب گذشته محل سکونت تابستانی حکام و فرمانداران مدینه بود که با توجه به تغییر شرایط اجتماعی گروه مورد بهره‌برداری‌های متفاوت از کل خانه شطرنج شهر- مهمانخانه پارک و غیره گردیده. این پیکر بعدها توسط میراث فرهنگی گیلان تبدیل به مرکز فراگیری هنرهای سنتی باب سطوح استان شد. از عوامل تزئینی بنا می‌توان به عواملی چون سرشیرها - اشک های جلو دامنه ی بنا - دستک ها و نرده ی بالکن اشاره کرد.



 


امکانات موجود در پارک بلد رشت


عمارت کلاه فرنگی، زمین بازی کودکان، زمین های ورزش، نمازخانه، سرویس بهداشتی و مبلمان پارکی، وسایل ورزشی همگانی، کانون پروراندن خوراک فکری کودکان، آبنما و...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.