همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از استان های غربی کشور است که از پرجاذبه ترین مناطق کشور به شمار می آید. اگر اهل پرسه و سفر باشید به کل بهانه ای و از همه مسیری که مطلع این استان شوید با دیدنی ها و جذبه های کم نظیری گستاخی به گستاخی می شود. این استان از نظر وسعت هفدهمین استان کشور محسوب می شود. از شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از غرب با استان همدان و از باختر با کشور عراق همجوار است و حدود 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.



 


ایل ها و بیگانگان ایل های مهتر رهبر ممتاز کرد ایران از عداد ایل کلهر، ایل زنگنه، و ایل گوران، ایل سنجابی و ایل قلخانی باب استان کرمانشاه مستقر هستند. از نظر مذهبی و آیینی باز می توان کرمانشاه را بهشت ادیان و باورها دانست. چرا که دارای گونه گونی بسیار زیادی است. به طور مثال پیروان مذهب شیعه، سنی، وارد رام حق (بارسان) و آیین های عرفانی مثل نعمت اللهی همچنین پیروان مذهب ادیان یهودی، مسیحی (ارمنی و آشوری) دروازه اندر این استان همزیستی دارند. تمام یک از اقربا و ایل ها دارای مراسم و آیین های مختلفی هستند که مورد توجه گردشگران قرار ناراحت است و می تواند به نشانی میراث ناملموس و معنوی به دیباچه اسم ظرفیت گردشگری بهره گیری شود.




 
طاق بستان مجموعه تاریخی طاق بستان در دنباله اطراف کوهی به همین اعتبار واقع شده است. در این محوطه آثاری از عصر ساسانی از همه سنگ شکل اردشیر ساسانی، تاخت ایوان سنگی و آثاری از هنگام دنیا قاجار برجا مانده است. دروازه اندر کنار این سنگ نقش طرح تمثیل ها و نوشته ها پیامدها چشمه ای لیاقت و عدم دارد که دروازه اندر سال جاری خشک شده است و به عرض کارشناسان مایه خشک دمده شدن این چشمه برداشت بی رویه از عصیر حل های زیرزمینی محیط محوطه است.  



 


 سوغات کرمانشاه
بازار سنتی کرمانشاه عام ساله میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است. بازار کرمانشاه از مهتر رهبر ممتاز ترین بازارهای ایران است و گفته می شود بیش از 200 سال سابقه دارد. این مجموعه تاریخی دارای 19 محله بازار است و آثاری مثل تکیه همراهی الملک، تکیه بیگلربیگی، مسجد عمادالدوله، موزه های پوشاک استان کرمانشاه و موزه خط و کتاب باب نزدیک بازار قرار گرفته است.


   
هنرهای سنتی
هنرهای سنتی استان کرمانشاه باب عین زیبایی تنوع خاصی دارد که می توان به گلیم بافی، موج بافی، گاه بافی، جاجیم بافی، قالی بافی، نمدمالی، گیوه کشی، چیغ بافی و صیقل نیافته خا زنی ایما کرد. چاقوسازی و هنرهای ظریف فلزی باب شهرهای سنقر و کرند بسیار معروف است. گیوه های این استان نیز با استان های آذربایجان غربی و کردستان متفاوت است. هم گیوه زنانه تولید می شود و حتی دمپایی گیوه ای بافته می شود. ای استان یکی از مراکز مهم ساخت سازهای سنتی ایران است و تار، سه تار، تنبور و دایره زنگی بیشتر از سایر سازها ساخته می شود.




  


در کرمانشاه کباب های دیگری حتی تهیه می شود از یکباره کباب سه سیخ سنقر. این کباب باب شهر سنقر کلیایی از شهر های کرمانشاه متداول بود ولی رفته رفته آوازه ثانیه تا کرمانشاه روال و در گذشته برای خوردن این کباب از شهرهای نامشابه و آشنا به سنقر می رفتند. این روزها سر پشه دره برخی غذاخوری های کرمانشاه هم هدیه می شود. برای تهیه کباب سه سیخ که باب سنقر به برگ معروف است از چربی و پیاز کمتری استفاده می شود و به جای یک سیخ کباب از سیه سیخ بهره گیری می شود و بسیار خوشمزه است.




به همین دلیل تنها به آوازه تعدادی از این رد گرانبها اکتفا می کنیم. باغ گل کرمانشاه، باغ پرندگان کرمانشاه، سراب نیلوفر، پارک کوهستان، سراب قنبر، مسجد عمادالدوله، حمام و مسجد شهبازخان، مسجد شافعی ها، راهنما زاده ابراهیم دروازه اندر پارک شرقی طاق بستان، قدوه زاده باقر بیستون کرمانشاه، تپه و شکارگاه خسروپرویز، کوهستان پراو و عمیق ترین غار عالم به نام مغار آبی آسیا، روستای تاریخی هجیج، ناحیه هزارماسوله پاوه، بازار ارزانی جوانرود، سراب روانسر، طاق گرا، آبشار پیران (ریجاب) بلندترین آبشار کشور، سراب صحنه، سراب سنقر، سراب هرسین، سراب گیلانغرب، نخل زار ها، تبعات باستانی چهار قاپی درب شهرستان صرح شیرین، روستای زیبای گره بان، روستای زیبای پالنگان، روستای شمشیر پاوه و...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.