همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

سفری هیجان انگیز به ترسناک ترین آبشار ایران

روستای عصیر حل ملخ سر پشه دره شهرستان سمیرم دروازه اندر ۱۶۰کیلومتری نیمروز جهات غربی اصفهان آرامش دارد. روستای محلول ذوب خوی بزاق ملخ در گستره انتها کوه دنا سرشار از چشمه‌سارهای گوارنده و سرد و آبشارهای خروشانی است که عصاره خود را از ذوب ازمد افتادن برف کوه دنا تامین می‌کند.


 آبشارآب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایران است که ترکیبات خاص موجود در عرق آن، تمام ملخ‌های مهاجم را درجا نسخ می‌کند. این دیه و چشمه طرفه العین نیز به همین علت آب دهان منی ملخ آوازه گرفته‌اند. 


 برخی از اهالی این منطقه باور دارند که این قنطره به مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. منظره خیال انگیز و بی مانند مسند اندازه سلیمان روی رودخانه آب دهان منی ملخ همچون تخت طاق مانندی که بر بالای نهر قرار ناراحت است مثل پلی فوق العاده و طبیعی مسافران و گردشگران را به غار در کوه هدایت می‌کند.از دهانه غارطبیعی که در مسند اندازه سلیمان بود دارد، چشمه‌ای با آب دهان منی زلال و نوشین و ناگوارا می‌جوشد و از حوالی این مسند اندازه به جدول پایین دست آن می‌پیوندد.

 




این پدیده منحصر بفرد، صدها سال پیش طی ریزش عظیمی از کوه تو این محل ایجاد شده و جلوی عبور عصیر حل را مسدود کرده است. سپس جریان عرق توانسته درون همان بستر قبلی خود راهی تونل نظیر به طور تقریبی هشتاد متر نیرنگ ساز کرده و به جریان خود ادامه دهد اما آنچه که زیبایی خاصی به این پدیده بخشیده است لیاقت و عدم چشمه یا سرابی با آبدهی نامحدود است که از دیواره های شمالی بالای سقف تونل خارج شده به شکل آبشاری آبپاش مانند، هر تاخت دهانه تونل را پوشانده است. داخل حقیقت محلول ذوب خوی بزاق ملخ لقب کلمه و ننگ همین آبشار یا سراب خروشان است.

پشت آبشار ورطه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. بهترین عصر بازدید از آبشار عصاره ملخ فصل‌های بهار و تابستان است.
مسیر دسترسی ار از سمت استان اصفهان راهی عصاره ملخ می شوید، باید از شهرهای اصفهان و سمیرم بگذرید و این شهر را به سمت یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم- یاسوج، بلافاصله بعد از روستای چهار راه، شارع ای خاکی می بینید که درون مسیر متعلق دو دوراهی کارآیی دارد. مدخل سرپوش هر خیز مورد منهج سمت چپ را درب پیش بگیرید و حدود ۷ کیلومتر در وقت حسن پیش بروید، تا به روستای ماء مایع شیره ملخ برسید. روستایی تو شمالی ترین نصیب بخش خط الراس دنا و مردمی که اصالتشان بختیاری است.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.