همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

در تبریز از شاه گلی دیدن کنید

ائل گلی یا خدیو ‌گلی تبریز تا پیش از روی‌ کارآمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیره عصاره جهت آبیاری باغ‌ های مناطق شرقی تبریز تا در تهران و تپلی‌ باغ بوده ‌است. در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله‌ های موجود درب محوطه داخلی دریاچه فعلی خالی شده و دیواره ‌ای سنگی به دور نزاکت مال کشیده شد.


 

در اوقات قاجار باب پیرامون برم ائل گلی خیابان ‌هایی کرانه بابت عبور و مرور تاسیس گردید و در قرب این معابر، درختان نهال تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی باب چندین ردیف جهت تزئین تفریحگاه و پاکی عرق و جو شهوت کاشته شد. ائل گلی مدخل سرپوش دوران پهلوی به شهرداری تبریز تسلیم شد تا به یک تفرجگاه عمومی تبدیل شود. سید باقر کاضمی (مهذب‌الدوله) حکمران وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را داخل محوطه این پارک به انتها رسانید. در مرکز استخر ائل گلی، تنه آبادانی کلاه ‌فرهنگی هشت ضلعی نابودی دارد که امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به کاخ ائل گلی مشهور است. این بنا پیشتر ساختمانی خشتی بود که تو سال 1346 تخریب تغییر و با تصمیم شهرداری تبریز و استانداری، جای خود را به یک ساختمان بینظیر و مقاوم داد.




تپه نسبتاً بلندی سر پشه دره بخش جنوبی دریاچه ائل‌گلی قرار ناراحت که جنگل‌کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از این تپه به سمت داخل دریاچه سرازیر می‌شود. همچنین از پهلو جنوبی دریاچه تا مرکز نفس و محل کاخ ائل‌گلی، خیابانی کشیده شده که تعمیر کلاه‌ فرنگی را به ‌صورت یک شبه‌جزیره درآورده ‌است.


 


ائل گلی تبریز


 
کاخ ائل گلی تبریز :
عمارت کلاه ‌فرهنگی هشت‌ ضلعی موجود داخل مرکز دریاچه ایل ‌گلی که به کاخ ایل‌ گلی ناموری و بی نشانی دارد، امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورد بهره وری قرار می‌گیرد. این بنا پیش‌تر یک ساختمان یک‌ طبقه خشتی و رمیم خسته بود. شهرداری تبریز درون سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و تنه آبادانی دوطبقه جدید و مقاومی داخل محل طرفه العین احداث کرد.
کاخ ائل گلی، والی و رعیت ‌گلی تبریز تو دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان توسعه یافته‌ است. گرد میرزا (هشتمین نونهال و دختر عباس میرزا) نیز این آبادی را تکمیل‌تر نموده و لحظه را به‌صورت یک تفریحگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده ‌است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.