همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

زیبایی های ماسوله خراسان



اگر از مشهد به سمت مسیر چناران و قوچان بروید،در 45 کیلومتری نواحی پهلوها شرقی بجنورد به روستای زیبایی خواهید رسید که تو نگاه بدو شما به یاد روستای ماسوله می اندازد؛روستای پلکانی به اعتبار اسفیدان.



روستای اسفیدان که  مدخل سرپوش میان تنگ ای زیبا قرار ناراحت و اطرافش را کوه های مرتفعی مهارت کرده اند ،جزء مناطق همانند گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود و بخاطر گیرایی کشش های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه های خروشان، غارها و برج های عجیب انگیز، کارآیی چند امامزاده، وجود اقسام درختان میوه، نهر با عصاره فراوان، ارتفاعات جنگلی با حجاب گیاهی و ... مقصد بسیاری از گردشگران است.


ماسوله خراسان،روستای اسفیدان



اگر از مشهد به سمت مسیر چناران و قوچان بروید،در 45 کیلومتری قبله شرقی بجنورد به روستای زیبایی خواهید رسید که مدخل سرپوش نگاه اول شما به یاد روستای ماسوله می اندازد؛روستای پلکانی به آوازه اسفیدان.

در صورت سمت چپ غرب روستا، دره ای عمیق و طولانی به کنیه «هینورد» یا هین پیکار وجود دارد که باید حدود نیم ساعت از دیه تا آنجا پیاده روی کنید. مدخل سرپوش این تنگ چشمه ای مبهم و پر عرق به همین کنیه وجود دارد که عصیر حل آن بعضی باغ های اکناف روستا را آبیاری می کند.   



 




درخت صندل سمبل روستای اسفیدان است، درختانی کلفت و باریک و باستانی که ملتفت شدن حاضر تنها دو دار صندل باقی مانده که سرزمین تنه هر کدامین از آنها بیش از ۲.۶۰ متر است.

غار دیگری بنام "ییجت" یا "معصوم" نیز نیستی دارد که مشحون از رد آهکی دلچسب و طبیعی است. درب ابتدای مسیر ،صخره عجیبی واقع شده  که به سر دیو شبیه است.   


 


 


در غرب دیه دیوار سنگ ای تقریباً صافی سکون دارد که به «تاش قلعه» معروف است.روی این قلعه، دیوارهای سنگی و مدخل سرپوش میان لحظه تکه سفال های کم هوش نخودی و قرمز رنگ را می توان دید.علاوه بر این روی بعضی کوه های محیط هم تبعات برج های سنگی قدیمی است که با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده اند.معروف ترین آنها برج «قاری مالاق» و «قارق» یا کلاغ  است که درون شمال غرب روستا قرار دارد و پایه های آن هنوز باقی است.     




اگه به روستای اسفیدان سفر کردید خواهید دید که دوری مسیر به دیدن این عموم زیبایی می ارزد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.