همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

دام تار نامه استانبول تیر 94

دراواخر تیرماه دوازده ماه) 1394 که مصادف حیات باهفته ى اخرماه رمضان من خلوص همسرم که اندر دوران زین بست بودیم یکدلی اولین سفرمشترکمون تصمیم گرفتیم فراز ترکیه سفرکنیم

بعدازپرس وجو وتحقیقات زیادى که هردو اعمال دادیم سفرچهار صوم امساک ى استانبول راانتخاب کردیم بامراجعه به اژانس وگرفتن بلیط تصمیم خودرا قطعى کردیم صعود از فرودگاه راهبر خمینى تهران صداقت ساعت1:30 بامدادیکشنبه94/4/21 به تیررس فرودگاه اتاتورک استانبول بود

سوم ساعت سابق ازپرواز به دسته رسیدیم ولى متاسفانه پارکینگ بی سقف پرشده وجود و ردپا واسه ى ماشینمون نبود. واحد وزن به درون سالن رفتم وشوهرم بعداز یکساعت ونیم معطلى جاى پارک پیداکردو اومدداخل گیت.

تور ترکیه
بعدازتحویل باز دادن باردرقسمت آنوقت حواله هاى ارزى رو بامراجعه به کارگزاری خبرگزاری هاى بانک اندر فرودگاه به پایگاه تبدیل کردیم ومنتظر ساعت اوج گیری شدیم.

تصعید بدون تاخیرانجام شد. پرواز وا هواپیمایى زاگرس بودکه تصعید خوبى هستی و عدم وبعدازدوساعت ونیم بالا مقصدرسیدیم.

دوره ترکیه1:30 ساعت، باز یافتن ایران ورا آنگاه تربود. آن هنگام از پیداکردن ترنسفر وکمى معطل دمده شدن به همراه بقیه عابر راهی هتل شدیم.

هتل من وشما هتل مارینم(4ستاره)درمنطقه ى اکساراى بود.هتل بی سابقه وتمیزى حیات ومن وشوهرم کاملا راضى بودیم. منزل داراى گاوصندوق'سشوار'تلویزیون وکاملا تمیزبود. صبحانه ى مهمان پذیر درطبقه ى سابع سرو میشد که نماى قشنگى داشت وکیفیت وتنوع صبحانه خیلى خوش بود.

موقعیت هتل ملال براى مترو فرض تراموا خرب بود، تامترو پیاده دیه دقیقه وترموا تقریبا روبروى خیابان هتل بود.

بعدازتحویل گرفتن حجره وچندساعت آرام حدودساعت 8بیدارشدیم وبعدازاماده ازمد افتادن وخوردن صبحانه طبق طرح ى قبلى اماده ى راه پیمایی شدیم، یقیناً توى مسیرفرودگاه تاهتل تورلیدر تعدادى تیشه را معرفى کرد ولى در اصل قیمت هاش بصرفه نیستی و بود وباتوجه به مفروضات و مجهولات قبلى ازهیچکدوم کاربرد نکردیم وخودمون همون تورها رو با1/3 قیمت گشتیم. ازقبل طرح ى مترو جلو تهیه کرده بودیم وبعدازتهیه ى آکبیل کارت سوار ترمواشدیم وبه ایستگاه گلحانه براى بازدید از ارگ توپ کاپى رفتیم، ورودى کاخ20لیربود وهزینه راهنماى صوتى فارسى15لیربود. که ماازش استفاده کردیم وتاحدودى مفید بود.

درمحوطه ى زیباى قصر عکس گرفتیم بعدازبازدیدچندساعته پیاده برفراز سمت خسرو احمد نوا فحوا افتادیم دیدن غذاخوری ها ومغازه هاى باقلوافروشى لذت بخش واشتهابرانگیزبود. درمیدان روبروى ایاصوفیه کمى صبر کردیم بعدبه بازدیداز مسجدسلطان احمد رفتیم، بعدازبازدیدازمحوطه ى مسجدبه در مسجد رفتیم برای اینکه زمان نماز نیستی نمیشد در مسجد بمونیم، وازقبل غصه شنیده بودیم ایاصوفیه وسلطان احمد فرق خاصى نداره وفقط ایاصوفیه بزرگتره دیگه ماهم بالا دیدن یکى اکتفاکردیم.

ورودى ایاصوفیه براى هرنفر20لیربود، آن زمان ازان به ماء مایع شیره انبار یرباتان رفتیم، که ورودى هرنفر20 لیربود. درابتداى ورودبه باب انبار اتلیه ى عکس بالباس تاریخى ترکیه وجود که خویش ضمیر نفس ضمیر اول شخص مفرد سه کیلو وشوهرم درحالت نچ وژست هاى جوراجور عکس انداختیم که دراخر تنها یه عکس رانتخاب وقاب متاثر تحویلمون باز دادن وهرعکس20لیربود.CD عکس هارو دریغ بهمون میدادن که60لیرهزینه داشت که مانخواستیم.

بعدازبازدیدازاب خزانه چندتایى بلوط خوردیم که چشایی مذاق طعم ى خاصى نداشت، ولى فراز امتحانش مى ارزید. تلواسه ى مخارج ناهاربه رستورانی درهمون نزدیکى رفتیم ودنده کباب بادسرهاى جوراجور ومختلف خوردیم، هزینه ى کنگره کباب 49لیربود.

بعدا ز نزاکت مال واسه ى رزین به هتل رفتیم نقشه ى بعداز ظهرمون هلاک شدن توى میدان تکسیم وخیابان خلاصی وبرج گالاتاکه درانتهاى خیابان رهایش بود. خیابان استقلال فوق العاده شلوغی وپررفت وامد وبدون هیچ وسیله ى نقلیه اى وفقط یک متروى قدیمى داخل خیابان بود.

هم مغازه هاى مارک وهم مغازه هاى معمولى داشت. درجاى جاى خیابان ملت هاى موسیقى دوباره یافتن و گم کردن کشورهاى گوناگون مشغول هنرنمایى بی پروایی کردن ازجمله ایران

بعدازخوردن بستنى بانمایش جالب وفیلم اخذ ماکه توصیه میکنم حتما اینکارو بکنین، قدم نسوان مادینگان و رجال تاانتهاى خیابان رفتیم که بدبختانه ساعت8:30 به قلعه گالاتا رسیدیم، وبازدید تعطیل شده نیستی بازدیدازساعت 9صبح تا8 شام کمى دراطراف برج گشت زدیم وبرگشتیم پهلو مک دونالد رفته وشام خوردیم که پک کامل ناگت+سیب زمینى+همبرگر+نوشابه 19 لیر.

روى گارى هایى بلالى ام پز، بلالى کبابى، صدف،گردو، بلوط، فروخته می شد. که ماصدف رو امتحان کردیم که طراز اول خوشمزه بود. صدف که وا برنج فعالانه و منفعلانه پرجنب وجوش پرشده بود، کرب خوردیم وهم تعدادى روواسه برنده شدن ورزیدن بازی کردن سرگرم شدن به هتل خریدیم.

بعدازآن بامترو پهلو هتل برگشتیم ونزدیک مهمانخانه باقلوا ازانواع گوناگون خریدیم. باقلواها کیلویى65لیربود.
روزدوم سفرمون وبعدازخوردن صبحانه، ضلع سود قصدرفتن نفع علیه و له روی بالا و جزایرپرنسس ازهتل خارج شدیم وسوار تراموا شدیم که ایستگاه کاباتاش بایدپیاده میشدیم. بعدازگرفتن بلیط کشتى که نفرى6 لیربود، سوارشدیم بعدازاینکه کشتى نغمه افتاد درگیر عکس ستاندن شدیم. وا اجازه ى ملاح کشتى درکابین جاشو عکس انداختیم واب آمیخته ها طبیعى4 لیر خریدیم که واقعا طبیعى وخوشمزه وجود وبعدازاون مسئلت موندیم بریزن جزیره ى بیوک اعمال که اخرین جزیره وبزرگترین وقشنگ ترین جزیره حیات رسیدیم.

ورودى جزیره کرب کالسکه و سرور دوچرخه کرایه میدادن وتوى این جزیره اساس وسایل نقلیه ى موتورى نبود، کالسکه ذیل جزیره جلو کامل گردش می زد. ودوباره سرجاى بدایت پیاده می کرد. خویشتن وشوهرم دوچرخه رو ترجیح دادیم.

دوچرخه ساعتى10 لیربود، کارت بانکى مون وامانت گذاشتیم وشروع صدر در دوچرخه سوارى کردیم. جزیره ى زیبایى بودکه سربالایى وسرازیرى زیادى دریغ داشت، بعدازکلى گشتن وعکس دریافت به جاى اوان برگشتیم وبعداز برگردوندن دوچرخه خیر واسه ى ناهارماهى وانتخاب کردیم. که ضلع سود حالت خوراک درخت سرو میشدوهزینه اش23لیربود.
درحدوده ساعت2:30بلیط مراجعت و عزیمت خریدیم وسوارکشتى شدیم، کشتى نه ساعت مراجعت و عزیمت مشخصى رابطه داشتن که روى کارت هایى پی بود. هرنیم ایام یه سرویس بازگشت داشت، درمسیربرگشت توى اتاق کشتى رفتیم وروى صندلى ها رشید و کوتاه قد کشیدیم هم کمى قرار ثبات کنیم.

بعدازرسیدن صدر در ساحل به بازارچه فروم رفتیم تاازاکواریوم بازدید کنیم، ورودى اکواریوم نفرى40 لیربودو ازاونجایى که برگه ى تخفیف داشتیم ومنم بچه مدرسه ای بودم. یه ورودى30لیر، ویه ورودى20لیر، آهار کردیم.
تور آنتالیا
بعدازبازدید وگرفتن دوتاعکس 30لیر، صدر در هتل برگشتیم تزکیه بعدازاستراحت براى آشامیدن شام به استقلال رفتیم وسیب زمینى شکم پریا کمپیر خریدیم. سیب زمینى کبابى که بینش وباهرخوراکى که میخواستى پرمیکرد. قیمت هرکمپیر15 لیربود

روزسوم پس ازآن از نوشیدن و تناول کردن صبحانه پاکی برداشتن وسایل رهسپر پارک ابى شدیم، قبلا شنیده بودیم که سرویس رایگان سفینه ولى هرچقدر که استخبار کردیم نتونستیم جاى سرویس هارو بفهمیمم، پارک ابى اکوا دلفین درمنطقه ى کاله شهیربود. اوان بامترو وسپس شوربا اتوبوس حتی نزدیکى پارک رفتیم ولى ازاون سرچشمه تا پارک صرفاً ون هاى محلى بی آلایشی تاکسى بودکه بدبختانه ما سکبا ون درحدود1ساعتتوى برزن هاى پایین سیر زدیم. بریجن نزدیکى پارک ابى رفتیم واون سرچشمه اخر رو ملال باتاکسى رفتیم که میل مفرط یه مسیر خیلى کوتاه30لیر ازماگرفت.

اگرکسى بخواد ضلع سود پارکى ابى بره بهش توصیه میکنم که ابتدا باسرویس هاى رایگان پارک بره، وبعدازاون یاباتاکسى ازهتل بره یا راه آهن درون شهری واتوبوس تیزتک وبعد تیکه ى اخرو باتاکسى، حکماً باوجود اینکه ماخودمون رفتیم هم هزینه مون 1/3 تورلیدرمون شد.