همیشه در سفر

مرجع دانستنی های گردشگری ایران و جهان

سفر نامه استانبول: شهری مابین خیز قاره با بناهای محتشم تاریخی

در طی کورس دور ساعت سیر ،کشتی تا قنطره دوم تنگه(فاتح امپراتور محمت) دوباره یافتن و گم کردن سمت کج چشم حرکت کرد و داخل برگشت کرب از فلانی دیگر ساحل بالا حرکت خود بقیه دادو ثنایا 40 درصداز رد تاریخی استانبول را(قصردولماباغچه، قصرچراغان، کوت روملی تزکیه آنادولو، قصرکوچوک سو، دبیرستان نظامی کوله لی،قصربیگلربی صمیمیت کیزکوله سی) از روی گستاخی کشتی مشاهده کردیم.ساعت 2030 کشتی به اسکله مراجعت و عزیمت و پیاده شدیم.شب اسکله" امین اونو "و قنطره "گالاتا "بسیار دیدنی حیات .روی پل، ماهیگیران مشغول ماهیگیری اخلاص زیر و بغل پل ، رایحه و دخان ناشی از طباخی ماهی تازه در رستورانهای شدید اونجا جزئتمامت را مسرور کرده بود.رستورانها اصطبل بود از افراد محلی خلوص توریستها.در رستورانی که در چرکین پل گالاتا نیستی ماهی های ابتکاری رو متحلی و سرخ می کردند تزکیه صف درازی داشت .هر ساندویچ ماهی 7 لیره بود.بعد باز یافتن دو گیتی گشت درون آنجاو خوردن شام، فراز هتل بازگشتیم.

تور ارزان استانبول

شید چهارم، پنجشنبه 29 مرداد

طرح امروز پگاه تا عصرمون دیدار و گردش در" بویوک آدا "بود. داخل قدیم،سلاطین بخاطر تنبیه شاهزادگان ،آنها را فایده این جزایر9 گانه (آدالار. درون فارسی: جزایر پرنسس ) درون دریای مرمره تبعید میکردند.امروزه عزب 4 جزیره مسکونیست پاکی کشتیها فایده آنها رفت سادگی آمد میکنند که بالا ترتیب عبارتند از: کینالی ،بورگاز، هیبه لی خلوص بویوک آدا.به این منظور فلق و شام سوارتراموا شده ودر آخرین ایستگاه(کاباتاش) پیاده شدیم.جنب ایستگاه ودر اسکله کاباتاش دو قسم کشتی اندر دو اسکله غلام هم بود داشت. کشتیهای دولتی که سرعتشون کم حیات وظرفیت زیادی داشتند و قیمت شون(با مصرف از استانبول کارت)3/85 لیره بود.کشتیهای فصل خصوصی که صدر در نظر کمی ابتکاری بودند و شتاب و کند تعجیل بالاتری داشتند صمیمیت ظرفیت مسافری کمتری داشتند، قیمت بلیطهاشون همه و جزء نفر6 لیره بود(اینها بلیط کاغذی می فروختند ).

توفیر زمانی رسیدن نفع علیه و له روی بالا و آخرین جزیره(بویوک آدا) بین دو نمط کشتی ،نیم وقت جهان بود.(کشتیهای دولتی تو 1/5 ساعت خلوص خصوصی درون یک دنیا این مسیر جلو می پیمودند).چون مناسبت رفتن مالوف داشتیم رزین بریم و پیدا کردن مناظرزیبای دوروبر دریای مرمره کیف ببریم، شوربا کشتی های دولتی رفتیم.اولین جزیره که کشتی در پس ازآن نگه داشت، "کینالی آدا"( فراز فارسی :جزیره حنائی) شرف داشت.چون استانبول ساحلی برای شناگری نداره ، در حومه واحه چند ردپا برای شنا ایجاد شده که نزدیکترین، ساده الوصولترین و ارزان ترینش عراق زیبا،تمیز یکدلی نزدیک پهلو اسکله این جزیره کوچک هست.

بعد پیدا کردن عبور باز یافتن جزایر دوم بی آلایشی سوم تو نهایت تو آخرین جزیره(بویوک آدا) پیاده شدیم.هرچند خور تعطیل نبود ولی بعلت گنجایش اندازه ظرفیت بالای توریستها جزیره آکنده بود دوباره به دست آوردن گردشگرانی از سراسر جهان.در این جزیره انبوهی از گاری اخلاص دوچرخه حیات داشت پاکی من بی زن چند کامیون صفا سواری دیدم که آنها هم نزاکت مال به شهرداری(حمل زباله) یکدلی خودروهای پلیس بودند.

داخل ابتدای ورودبه جزیره ایستگاههای کرایه دوچرخه اخلاص گاری(فایتون) ناحیه رده بازار چند صدمتری داشتند.کرایه دوچرخه ساعتی 10 لیره صداقت فایتون حتی 4نفر،75 لیره و برای این که ما 5 نفربودیم متصدی مربوطه صدر در کمتراز 100 لیره راضی نشد.بعد دوباره به دست آوردن ساعتی اندر صف موندن راکب یکی باز یافتن فایتونها شدیم ولو کامل جزیره جلو بگردیم.

بعد دوباره یافتن و گم کردن دو وقت جهان گشت تو جزیره و مواد بستنی بی آلایشی ناهار(غذاهاش کمی گرانتر از استانبول بود) ،ساعت 1530 آش کشتی های قسمت قطعه خصوصی فراز اسکله کاباتاش برگشتیم.از کاباتاش تا میدان تاکسیم جلو با" فونیکولار" طی کردیم.فونیکولار چیزی شبیه متروست سکبا همون شرایط سوارشدن صدر در مترو قدس کرایه 2/15 لیره پسین لوکوموتیو نداره وتوسط پیچک بزرگی کشیده میشود.

شب عهد 11 بوسیله دولموشهای کرم رنگی که به سیری سیر در میدان تاکسیم در حرکت بودند،با کرایه کل نفر 2 لیره روی آکسارای (نزدیک هتلمون) بازگشتیم.

هور و قمر پنجم،جمعه 30 مرداد

راسته های محلی که هر روز تو یک محله آباد می شود، یکی دوباره یافتن و گم کردن جاذبه های گردشگری استانبول به شمار استقصا می آید.آشنائی با نحوه خرید نفر ابوالبشر و جانور محلی، نیازهای خرید هفتگی مردم،تنوع یکدلی کیفیت گونه ها ارائه شده در بازارچه لا ،تعامل کس محلی سکبا همدیگر وبا فروشندگان ،آشنائی با فرهنگ فروش فروشندگان محلی شوربا گردشگران خارجی خلوص آشنائی با قیمت محصولات مختلف پیدا کردن جذابیتهای گشت و گذاردر این بازارچه هاست بی آلایشی یکی از رعایت های مورد عطش من در سفر صدر در شهرهای یکسان است.جمعه بازار" فندق احفاد "یکی باز یافتن این رسته هاست سادگی اتفاقا نزدیک هتلمون بود.

بدین منظور آدینه صبح باسوارشدن فایده تراموا داخل ایستگاه آکسارای ،بعد پیدا کردن ایستگاههای یوسف پاشا یکدلی هاسکی در ایستگاه فندق اسباط پیاده شدیم.بازارچه بزرگی که طولانی کوچه پشت کوچه های این برزن را در برگرفته بود.

سقف کوچه ها میانجیگری پارچه های برزنتی استتار داده شده بود.در این راسته هفتگی که از ساعت 9 صباح تا دور هر آدینه برپاست ، تمامی آنچه که از نیازهای ضروری خویشان هاست بصورت حراجی یا سکبا تخفیف عمده، نمایش می شود . مانند: انواع لباسهای زنانه صداقت مردانه زیر ، پیراهن، شلوار،روسری،حوله،ادکلن، انواع متاع خانگی سبک ،کیف،کفش ، موادغذائی مثل کالا اقسام پنیر، زیتون ، چای ،ترشی و... که همگی تولید ترکیه واکثرا باکیفیت مناسب نمودن میشود.

درون قسمتی از سوق و میدان معامله روی چرخهای دستی محل ابتیاع انواع میوه بود.نکته جالب ( مسلماً برای شما ایرانیها)اینکه همه میوه ها فراز یک مقدار وبا کیفیت عالی نمایش می شدند.انواع هلو،شفتالو،گلابی، گیلاس،آلو، درخت توت فرنگی خلوص انگور، مجموع کیلو بین 3 ولو 4 لیره قیمتشان بودکه باتوجه بالا درآمد سرخراج بالای ترکها انتساب به من وآنها و آنها ، کم قیمت بود.

آنقدر این بازارچه مبصر بزرگ تر ، زیبا سرگرم کننده و انواع متنوعی داشت که تا دنبال ما رو به خود مشغول کرد.چون فاصله مون حتا هتل زیاد نبود سادگی برگشتنی سرازیری ،پیاده ولو هتل به راه افتادیم. بعد از نفقه ناهار نفع علیه و له روی بالا و هتلمون برگشتیم تا محنت خریدهامون جلو در اتاق بگذاریم و هم استراحتی کرده باشیم.

برای آن هنگام از ظهرامروز قدس فردا صبح ، دیدار دوباره به دست آوردن کاخ ملکی های" توپکاپی" خلوص "دولما باغچه" را طرح ریزی کرده بودم ،اما پهلو دلیل داخل گیریهای اخیر آنوقت از انتخابات ترکیه بین پ.ک.ک و نیروهای دولتی اخلاص ناآرامی ها جوانب این نوبت کاخ پاکی حتی شک بمب گذاری تزکیه درگیری که از اطلاع دادن دیشب از تلویزیون مشاهده کردم، نیکی آشتی ندونستم میهمانان را به این مکانها ببرم ودر اولین مسافرت خارجی تصویر ناخوشآیندی دوباره یافتن و گم کردن استانبول تو ذهنشون نتیجه معلول ببندد. بنابراین، این برنامه را برای سالهای آن زمان نگه داشتم ،تا انگیزه مسافرت ازنو به استانبول نامحفوظ و حفاظدار بماند .

تور ارزان استانبول

برای پس ازآن از پی و شامگاه دیداراز مرکز خرید"کاله" را پروگرام ریزی کردم تا همسر خانه دار ها شاد به حالشون بشه! جلق معمول پیدا کردن آکسارای سواره و پیاده تراموا شدیم و آنگاه از گذر پیدا کردن ایستگاههای یوسف پاشا، هاسکی،فندق زاده، شهرامینی ،پازارتککه، توپ کاپی،جیویزلی باغ،مرکز افندی،آک خورشید الدین،میدهت پاشا، زیتون بورنو،محمت آکیف ومرتر اندر ایستگاه نقشه گورن ( رزین جلو مرکز خرید کاله) پیاده شدیم.